Venstre: Styrbord side er tett med unntak av nest nederste bordgang. Høyre nede: Peter har en avslappet sittestil når han driver. Høyre oppe: Lars har en fremadlent, agressiv stil som skapt for fart når han driver dekket.

Mens vi venter ….

Av og til er det sånn at man er avhengige av andre eller at man rett og slett er litt seint ute med å få tilsendt nødvendige varer. Begge deler er riktig i vårt tilfelle, og tidlig i morges skiftet vi taktikk når det gjelder driving av dekket. Vi hadde med oss en stor søppelsekk full av bomullsdrev, og jeg trudde i utgangspunktet at det skulle være nok til å drive en tråd i hele dekket. Der tok jeg grundig feil må jeg bare innrømme, for etter én dag og på langt nær ferdig minket bomullsbeholdningen voldsomt. Hadde vi drevet på ville beholdningen vært tom i løpet av ettermiddagen, så i stedet har vi gått i gang med å drive skandekket, dvs. vaterbordet, fyllstykkene mellom rekkestøttene og ut mot øverste bordgang. Dette er et så kronglete arbeid at antall meter ferdig drevet nat sank drastisk. Normalt regner vi med at det går dobbelt så lang tid å drive i dette området som det går på dekket generelt.

Litt forarbeide før driving var også nødvendig. Gammelt spon måtte skrapes og suges ut av natene, og enkelte nater måtte skjæres opp slik at de hadde en akseptabel bredde. Derfor har vi fortsatt plenty drev igjen nå som kvelden har kommet. Ny forsyning skal komme med hurtigruta i morgen kl.09.00, så da er vi fortsatt i rute.

Ellers må jeg nesten fortelle at sluttplanken på styrbord har blitt slått på plass, så med unntak av den nest nederste planken er den siden tett. Vi beholder en åpning rett ved kjølens overkant for å kunne få ut spon og hva som ellers ramler ned under kjølsvinet. Det er jo ikke uvanlig at både verktøy og spiker havner der om vi mister noe inne på garneringen. Vi kan konstatere at gravitasjonen fungerer som den skal også her i Ålesund.

19.08.15
Morten Hesthammer