Smeden Seppe Lehembre smir beslag.

Nå har det vært nokså stille på Presthuskaia en ukes tid. Båtbygger Lars Leine har vært eneste mann på jobb der, og han har jobbet med å få steamkassa på plass. Det er i den vi skal føre inn varm damp for å varme opp planker slik at de blir myke og bøyelige. Det vil være nyttig når vi i nær framtid skal begynne å bøye planker både utvendig på spantene og innvendig.

Vi som kommer fra Hardanger Fartøyvernsenter har hatt en ukes avspasering, men det betyr ikke at prosjektet står stille fra vår side heller. Smeden vår, Seppe Lehembre, har fyrt opp essa og er i gang med å smi diverse beslag. Det skal en mengde smidde beslag til på et seilfartøy slik som bankskøyta. Alle beslagene i riggen skal smis, og sveises sammen med varme. Altså uten å bruke elektroder eller strøm for å sveise bitene sammen. For å få best mulig resultat ved en essesveis er det viktig at stålet er karbonfattig. Vanlig konstruksjonsstål varierer i karboninnhold og kvalitet, så det vil Seppe helst ikke smi med, fordi resultatet blir varierende. Han har derfor bestilt noe han kaller Armco jern til alt som skal essesveises.
Som vi kan se ut av fotografiet har Seppe allikevel fyrt opp i smia, og det er for å lage beslag som ikke behøver å sveises, kun eltes og knas til den rette formen. I løpet av uka har han blant annet smidd skalkejern til lastelukene. Det er vinkler som skal felles litt inn i siden på lukekarmene. Vinklene stikker ut slik at man har plass til en presenning, som ligger over luka og holder denne tett, så en list som så bli kilt fast i beslaget med trekiler. Enkelt, men det fungerer helt fint.
Vel, framover vil jeg prøve å fortelle litt fra arbeidet etter hvert som det skrider fram.

27. oktober 2014

Morten Hesthammer