Det blir lagt en god og feit tjære på spantene før hud og garnering legges på plass. Her er Georg i aksjon.

Impregnering

Før vi nå legger hudplanker og garnering mot spantene smører vi spantene inn med milebrent tretjære. Dette gjør vi for å få impregnert treverket slik at det blir mer motstandsdyktig mot råtesopp. En typisk råteplass er mellom hudplanker og spant.

I eldre dager var det vanlig at man satte saltstoppere i spantene litt under vannlinja. Da hogde man til et bord på lengde og spisset det gjerne litt slik at kantene av bordet skar seg inn i sidene på spantene. Etter at hud og garnering var på plass skuffen man grovt havsalt inn mellom spantene, og således blei saltet stående i luftrommene fra vannlinja og opp. Saltet skal således ta knekken på råtesoppen om det blir fristende for den å bosette seg her og leve av treverket. Det er helt sikkert en god måte å impregnere topptømmeret på. Det er også dette tømmeret som er mest utsatt for råteskader. Når man får en liten lekkasje vil saltet løses opp, og over tid forsvinne helt. Dessverre er det sånn at saltet forsvinner fra toppen først, fordi saltet selvsagt detter nedover etter hvert som det løses opp. Sånn fungerer jo tyngdekraften.  Topptømmeret er det som er mest utsatt for råteskader, derfor dette dessverre. Når så saltet er borte står saltstopperne og hindrer en evt luftgjennomstrømning. Og er det noe som er godt for treverk så er det luftgjennomstrømning.  Luften vil da ta med seg fukt og således gjøre levevilkårene for råtesoppen vanskeligere. Vi har ikke tenkt å bruke salt mellom spantene. I stedet vil eierne investere i en luftavfukter som både skaper luftsirkulasjon og fjerner fukt innefra fyrtøyet. Det er en god investering!

I tillegg til tretjære mellom to treverk som ligger på hverandre kommer alt treverk til å bli sauset inn med rå linolje. Linolje har små molekyler som trenger godt inn i treverket, og det er godt. Da fyller linoljen cellene slik at det blir vanskeligere for vann å trenge inn i treverket. Og klarer man det, da gjør man livet surt for råtesoppen for den behøver fuktig treverk. All denne linoljen vil bli sprøytet på, og blir da gjerne fortynnet med terpentin. Vi som bygger fartøyet håper selvsagt at det er noen frivillige som tar seg av dette når vi er hjemme på avspasering. Jo mer linolje/terpentin man klarer å gi treverket så lenge det suger til seg jo bedre.
Mange sverger til å bruke en eller annen slags gift man kan få treverket til å ta til seg. Det har vi ikke planer om å benytte oss av på bankskøyta. Vi håper de nevnte tiltakene, samt godt vedlikehold vil holde fartøyet i live i mange år framover.

21.11.14
Morten Hesthammer