Kasper og Morten hogger og hogger for å bli ferdige med reviséene

Det nærmer seg neste steg

Det norske folk ser ut til å elske slow TV, og i samfunnet vårt er det plenty av tema og jobber som passer godt inn i konseptet. Et av disse konseptene er fartøybygging. På Bankskøyteprosjektet kunne NRK ha mesket seg i et helt år før resultatet er klart. De siste ukene har vi som jobber på Bankskøyta kunnet glede oss over hver en pinne som har blitt formet og lagt på plass, men for utenforstående må de mange hundre timene vi har lagt ned i skjæring, teljing (øksing) og høvling forekomme som det reine spill av tid. Kan det bedre bli for slow TV? Vel, vi som lever med bygginga kan gjerne jobbe med et emne i et par dager før det er klart til å monteres, og nå nærmer det seg at vi har formet ca 80 løpemeter med trestokker til det skjønneste kunstverk kalt revisé. Som to vridde ormer ligger reviséene langsetter spantene fra ende til annen i fartøyet; nå drømmer jeg litt altså, for vi er ikke helt ferdige, men det nærmer seg! Og vi gleder oss. Ikke så mye til jul enda, men til å drive boltene på plass gjennom revisé og spant, klinke dem fast og gå over til neste steg. Det vil fortsatt ta et noen dager før vi er der, men vi ser det for oss. Dette tømmeret som ligger i to høyder og måler 15,5 x 28 cm til sammen skal boltes til spantene med 16 mm tykke bolter for hvert spant. Boltene skal stå i ett visst system, og jeg fikk da høre det av Kasper, som er bas, i går da jeg plasserte et par bolter utenfor systemet. Boltene har et smidd hode som vil være synlig innvendig, mens det ute på spantet blir forsenket litt inn i treverket så hudplankene ikke ligger og rir på boltehodene. I tillegg til å skulle boltes til spantene skal de også boltes sammen med 20 mm bolter, og på et seinere tidspunkt vil det komme like mange bolter ut gjennom spant og hudplank som vi nå fester på spantene. Og ikke nok med det. Boltene som skal holde bjelkene på plass skal gå gjennom vaterbordet, den ytterste planken i dekket, gjennom begge lag med revisé og 2/3 ned i bjelkevegeren. Dette kommer ikke til å ramle fra hverandre når alle bolter er på plass! Jeg vet ikke hva Liaaen dimensjonerte etter på 1890-tallet, men sterkt nok skal det i alle fall bli! Så får vi håpe Sjøfartsdirektoratet ser det på samme måte. 13.desember 2014 Morten Hesthammer