Øverst: Stevntoppen har blitt stusset og høvlet rein og fin. Venstre: Johan har laget en krans av eik rundt mastehullet til stormasta. Midten: Spygatten er plassert i overgangen mellom dekk og vaterbord. Høyre: Lars koker bek, og sørger for at røyken kommer ut av båten så fort som mulig.
Nok en arbeidsdag er over, og vi siger framover mot målet som selvsagt er å ferdigstille mest mulig om bord i skøyta. Detalj etter detalj kan krysses av på lista som blir kortere og kortere. I dag har vi lekt oss med fyr og flammer, og det er noe vi har vært veldig påpasselige med å holde borte fra båten fram til nå. Vi har prøvd å holde alt som er ildsfarlig borte fra uteplassen og inne i trebearbeidingsverkstedet, men nå var det slutt. Inn i båten har vi fyrt opp krabbekokeren som går på gass med det som formål å støpe propellhylsa fast med bek. Det er jo en skitjobb, det er lett å søle bek, de oser av farlig røyk og så har vi altså den åpne ilden. Hylsa ligger som et rør utenpå propellakslingen, som altså motoren driver rundt for å få propellen til å sparke fra i vannet. Inne i hylsa er det et par lager, og hylsa er skrudd godt fast i akterstevnen. I et par bunnstokker som hylsa går igjennom har Lars boret huller slik at vi har ett hull til å fylle på bek og et annet til å slippe luften ut. Så var det bare å koke opp bek, varme opp hylserøret slik at beket ikke stivnet for tidlig, og helle oppi det ene hullet. Nærmere 10 liter bek forsvant ned i hullet og en del har lagt seg rundt hylsa og en del har nok forsvunnet ned imellom hylsekubbene. Det gikk fint og røyken blei sugd ut med en vifte. Plutselig oppdager vi at det kom røyk opp mellom noen spant, så fort fikk vi spylt godt med vann ned imellom spantene i tilfelle det skulle være treverk som lå og ulmet utenfor synsvidde. Det er godt vi var forberedte på den slags med vannslange og brannslukningsapparat. Om det var noe treverk som blei forbrent så blei det slukket, og om det kun var det varme beket så fikk vi det til å stivne. Vi har fulgt godt med utover dagen og noe mere røyk har vi ikke oppdaget, men bek osen den henger godt i!

Det var dagens dramatikk, og vi kunne jobbe videre som normalt. Kasper var over hos blikkenslageren og hentet et blyrør som skulle brukes til spygatt. Nå høres jo ikke spygatt særlig morsomt ut, men om bord i et fartøy er det en plass hvor vannet kan renne ut fra dekk og over bord igjen. På eldre fartøy var det gjerne et kraftig blyrør som var boret ut igjennom dekket, vaterbordet og ut gjennom hudplankene. Nå får vi jo ikke tak i blyrør lenger, men blikkenslageren som ligger som nær nabo til oss har loddet sammen en plate slik at det fremstår som et helt rør. Det er så tredd ut igjennom hullet fra dekk til skuteside, og i dag har altså Kasper slått ut en krage på røret slik at det ligger tett an mot hud og dekk. Her er det falset inn i treverket slik at det ikke stikker opp over dekk, og så er det lagt i kitt og stiftet fast med kobbertacks. Så får vi bare håpet at vannet finner veien til spygattet og ikke renner mellom treverket og spygattet, dvs inn i mellom spantene. Det ser i alle fall fint ut!
Rundt mastehullene i dekket er Johan i gang med å legge ned kranser av eik. Det er vi ikke vant med at det er på andre fartøy, men modellen viser vei. Det er rett og slett en riktig god historisk kilde å studere gode og gamle modeller. Er man erfaren med seiling og fartøybygging vil man også kunne se hva som er troverdig og ikke. Dette ser truverdig ut.
Vel, jeg får hoppe i dusjen og spyle av meg den siste bek osen. Den river i nasen.
11.11.15
Morten Hesthammer