Venstre: Kasper har lagt ut renner og støttet opp skøyta så den er klar til å sklis fremover. Høyre: Lars i arbeid på toalettrommet.

Forberedelser til sjøsetting

De siste par dagene har Kasper vært i gang med å klargjøre for den første ferden med bankskøyta. den skal foregå på land, og må til for at vi skal få sjøsatt båten. Ca 40 meter må vi dra båten framover sånn at den kommer ut på åpent område hvor et par mobilkraner kan få tak på den. Nå vet ikke jeg bestemt hvor mye skroget veier, men noe over 20 tonn vil jeg anta, så det blir litt friksjon mot underlaget om vi skulle ha dratt kjølen på betongen. For å minske friksjonen, og for fortsatt å ha en stråkjøl etter den 40 meter lange ferden, har Kasper lagt en planke på betongdekket under kjølen og med en kraftig bjelke mellom planken og kjølen. Båten skal settes ned på den kraftige bjelken som igjen skal skli på planken. For å minske friksjonen er planken og bjelken høvlet så de blir glatte, og på toppen av det er det smurt fåretalg og grønnsåpe på dem så de skal gli ekstra godt på hverandre. Hvor mye kraft som skal til for å dra båten framover når den hviler ovenpå planken vet jeg ikke, men det skal bli spennende å se om en kraftig traktor klarer å dra båten forsiktig framover. Det får vi svar på i midten av april da den altså skal ut å «seile» på fåretalg og grønnsåpe.

Om bord har Lars vært i gang med å montere dører og sluttfører nå innredningene. Det blir veldig bra! Etter å ha oppdaget at Lars også har skubbet de store tankene på plass i maskinrommet fikk jeg det litt travelt med å bolte fest røstjerna til lensetakkelet. Det er noen kraftige flattjern som sitter på utsiden av skroget i samme området som tankene sitter. I og med at boltene fra røstjerna skal klinkes på innsiden av skroget må dette nødvendigvis gjøres før tankene festes for godt. Heldigvis rakk vi det denne gangen også.

Å sende noen bolter igjennom skrogsidene og klinke dem på innsiden er ingen heksekunst, og burde heller ikke ta lang tid. Noen ganger går det fint, andre ganger er det plundrete sånn som denne gangen. Akkurat der en av boltene skulle stå var planken spikret fast. Derfor flyttet jeg festepunktet, og dermed også vinkelen på røstjernet, og kjørte boret inn igjennom treverket. Snegleboret dro ut fine sponer som drysset ned til plattingen under hvor Kasper holdt på. Med ett stoppet boret opp selv om det snurret rundt og rundt i samme tempo som før. Jeg sjekket eggen for å se om det satt et spon der, men alt var som det skulle. Tuppen av boret støtte mot metall da jeg kjørte det inn i hullet igjen. Jeg hadde truffet en skjult bolt innenfor hudplanken. Inne i treverket går det bolter ut/inn og opp/ned så å bore igjennom er som å komme seg igjennom maskene i et spindelvev. Som regel går det bra, men i dag traff jeg stål både her og der. Nå sitter røstjerna til lensetakkelet i alle fall på plass, og Lars kan fortsette å montere tankene. I løpet av den første uka etter påske må han montere gjennomføringene som går igjennom undervanns skroget, så da skjønner vi at nå nærmer det seg sjøsetting i raskt tempo.

19.03.16

Morten Hesthammer