Venstre: Pumpestokken med beslag. Høyre oppe: Løkka til lensetakkelets røstjern er felt godt ned i sliterekka og det sjekkes at kroken til lensetakkelet smett i. Høyre midten: Øyebolt i rekka. Høyre nede: Øyebolt med ring felt helt ned i vaterbordet.

Detaljene skaper helheten

I siste halvdel av uka har Kasper og jeg vært i gang med å montere beslag og få på plass detaljer i dekksarrangementet. Kasper var en tur på museet og tok mål av hvor alle øyeboltene var plassert i dekk og rekke, og siden har han montert samme type øyer på bankskøyta i full størrelse. Det blir riktig lekkert når øyeboltene er vel proposjonerte og blir drevet så langt ned i treverket som de skal. Boltene med løse ringer er slått så langt ned at ringen hviler mot treverket rundt hele veien og altså ikke hviler inne i øyet før man løfter ringen opp.

De smidde delene til pumpa er også på plass, og det er nesten så man syntes hver detalj som blir ferdigstilt er en kunstferdig utført bruksgjenstand. Da delene til pumpa kom fra smeden virket bøylen utrolig kraftig, men nå som den er montert er det bare stil over det. Vel proporsjonert og flott. Alle mål er tatt ut ifra modellen og skalert opp, så all ære til modellmakeren, og smeden!

Helt forut har jeg puslet sammen delene til ankerspillet, justert litt her og der og nå ligger noen deler ute hos Nordvest Diesel sånn at en derifra kan gjøre en liten jobb på spillet de også. Da er alt klart til montering. Nå rett før helga har jeg felt røstjerna til lensetakkelet igjennom topprekka og den kraftige sliterekka av eik. Et skikkelig hull har måttet hugges ut for å få jernet igjennom og løkka så langt ned at når man drar en dorry over rekka vil løkka av stål ligge så langt ned at den ikke skader dorryen.  For de som lurer på hva et lensetakkel er så er det et vant som går ganske langt akterover og støtter mastetoppen så den ikke bøyer for langt fram. Røstjernet jeg har felt på plass er ankerfeste for blokka som hukes fast for å stramme opp lensetakkelet.

Nå reiser vi «hardinger» hjem og kommer sterkere tilbake etter en ukes tid. Da får vi begynne å tenke på flytting av skroget for å få sjøsatt. En reise nærmer seg slutten, og en annen skal begynne.

05.03.16

Morten Hesthammer