Øverst: I begge ender av fartøyet ser vi at nye planker har begynt å komme på plass. Venstre: Kjøplanken akterut er smal på midten og veldig brei akterut for å holde plankene videre oppover så beine som mulig. Midten: Plankeløpet i akterskipet har tatt en annen retning. Høyre: Lars porrer (dorer) spikeren på plass i kjølplanken.

Framdrift

Det er rart med det; ved enkelte arbeidsoperasjoner er det som om framdriften stopper opp og den ene dagen går etter den andre uten at man ser noen stor forskjell. Sånn har vi hatt det i en periode nå hvor vi har slettet spant og lagt vaterbord. Vi som står midt oppi jobben og er klar over at her kommer hver meter vaterbord til å ta noen timer, vi psyker oss opp og holder ut. Så etter noen uker er vi ferdige med disse oppgavene og kan gå videre til neste oppgave. Når så det vi gjør vises igjen fra dag til dag, ja noen ganger fra time til time er det som å få en liten utløsning for strevet.

Vi er ikke kravstore når det gjelder. I dag har vi lagt tre hudplanker på båten, og det er vi fornøyde med. Å skjære dem ut, steame dem og bøye dem på tar selvsagt noe tid, men å feste dem tar kaka. I stedet for å spikre bruker vi helst trenagler, og hver nagle er skjært ut av et avkapp. Først i firkant, deretter høvlet koniske, og deretter åttekantede. Nå er det ikke slik at vi duller med tiden og ikke bruker tilgjengelige nymotens maskiner og egne oppfinnelser for å få naglene produsert. I tidligere tider blei naglene splittet ut en for en, formet litt med øks og så høvlet firkantet og åttekantet. Vi har laget et brett hvor vi kan legge kilene oppi og sende 6 – 7 nagler igjennom dimensjonshøvelen samtidig og så kommer de ut avsmalnende. Det samme gjør vi når de skal høvles åttekantede. Det sparer enormt med tid, og Alfred vår gode hjelper står for produksjonen.

Med planken svøyd på plass må vi la den kjølne av før vi går videre. Borer vi opp for trenaglene er det fare for at planken slipper fliser ut rundt det 30 mm store hullet. Ligninet i treverket er nemlig smeltet, eller i allefall gjort mykt under oppvarmingen i steamkassa, på samme vis som smeltelim og nå må det få lov til å bli hardt igjen. Når planken er kald drives nagler og bolter på plass, og alle disse operasjonene tar tid. Å sammenligne fartøy-/båtbygging med husbygging blir helt feil, for i det faget får man standard varer på alt, og ved nybygg kappes mye på samme lengder og så skytes spikrene på plass. Ting er prefabrikert av andre, og super effektivt.  Vi legger også vår ære i effektivitet, og det er framdriften som er den største trivselsfaktoren og motivasjonsfaktoren i arbeidsdagen. Vi er vel kanskje av typen som er fornøyde selv om livet leves sakte?

21.05.15
Morten Hesthammer