Bakom stillas og plankestabler er det mulig å se 'skulpturen' av bankskøyta. Om noen måneder blir spantene dekket til og skulpturen blir omdannet til fartøy.

En helhet som blir et vakkert skue

Selv om jeg går og tråkker rundt i det som skal bli en bankskøyte hver dag, så lar jeg meg fortsatt fascinere av skjønnheten i skapet, fasongen og linjene. Og for å være helt ærlig så syntes jeg vi snart passerer det stadiet hvor byggverket går bort igjen ifra det visuelt flotteste stadiet. Jeg må innrømme at jeg er til dels  enig med en turist, som var innom her om dagen, da han sa at det er nesten synd å kle inn spantene for de tar seg så flott ut. Elegant står de på rekke og rad, krumme og med forskjellige vinkler slik at de danner en elegant skulptur. Det er bare ikke så godt å få øye på den hele tida, for vi har stillaser rundt om hele fartøyet, samt stabler med materialer som tar det meste av innsynet fra kaia. Det er synd, for det er et vakkert skue!

I det daglige arbeidet går vi selvsagt ikke og tenker på helheten i fartøyet, men vi legger vekt på at detaljene får en god utforming. Plankeløpet skal trekke fint fra stevn til stevn, og det gjør ondt å se når det ikke lykkes som tenkt. Det hender det også, men heldigvis blir detaljene slukt av helheten. I dag hadde vi tenkt å bøye på den akterste bjelkevegeren på babord side, men det gikk helt skeis. Steamapparatet fungerte ikke optimalt, så vi fikk aldri helt opp dampen kan man si. Skal vi klare å bøye på plass denne planken som er 9 cm tykk og godt over 20 cm bred, ja så må det varme til. Det må bli i morgen. I stedet fikk vi lagt på livholtsplanker forut og satt på plass den fremste halvdelen av bjelkevegeren på styrbord side.
Dette går veien! Om alt fungerer som det skal så blir vi ferdige med å legge de resterende plankene på innsiden av spantene i løpet av uka. Da har det innvendige fartøyet gåttover  fra å være en skulptur til å bli et fartøy.

Vår venn Alfred, som er en ekstrahjelp/håndlanger, fikk jobben med å grovskjære emner til trenagler i dag. Gjennom prosessen så langt har vi prøvd å spare på det avkappet som er rettvokst og fint, og som kan brukes til trenagler.  Emnene til trenaglene skal være 40 – 50 cm lange, kvistfrie, rettvokste og kun av kjerneved. Det høres jo nesten ut som om jeg beskriver indrefileten i trevirket. I en plankebredde finner vi slike emner helt ute mot jeitveden. Inne mot margen er det for mye kvister og gjerne også noen tørkesprekker. Det er en jobb gjennom hele byggeprosessen å huske å samle inn nagleemner. Vi kommer til å ha bruk for omkring 1800 stk så det er best å tenke langsiktig. Det får vi fortsette med i morgen også!

23.02.15
Morten Hesthammer