Venstre oppe: Alfred i gang med å forvandle fribordet. Venstre nede: John Deere er på vei ned lasteluka. Dagfinn har stålkontroll. Høyre: Black and white

Paint it black

Etter noen kalde dager i Østerdalen, og sett et imponerende åpningsprogram med over hundre hester som dro sleder, kom jeg tilbake til et langt mildere Ålesund. Selv om det var helg, gikk jeg en tur ned til bankskøyta for å se om Alfred var begynt å male skutesidene. Fram til nå har fribordet vært trehvitt, men i disse dager blir det annerledes. Svart er modellen, og Alfred er nå i gang med å svartmale tilværelsen.  Noen av de besøkende syntes i alle fall det ifølge Alfred.

–          Fram til no har alle vært så begeistret for båten, sa han i går. Men no, nei no får jeg høre at dette er det mange som ikke syntes noe om.

Sjøl må jeg bare innrømme at jeg liker godt at treverket blir malt. Sort er kanskje ikke den fargen jeg ville tenkt på først, men jeg syntes det blir flott. På eldre fotografier kan vi bl.a. se gamle redningsskøyter som er umalte, for seinere å bli hvitmalte. Jeg kan nesten ikke tenke meg en Colin Archer skøyte med oljet og lakket skrog. Det blir liksom feil.

Ørnulf har vært skeptisk til å male skroget med linoljemaling men har falt ned på et kompromiss, en blanding av tretjære og linoljemaling. Derfor er det en slik blanding Alfred smører med.

I dag hadde vi også hjelp fra Nordic Crane til å løfte om bord maskinen. Det er en ny gulmalt John Deere som er sponset av Nogva. I noen dager har den stått i verkstedet og tatt opp plass, men nå skulle den løftes ned i lasterommet hvor den skal stå fram til tankene om bord er på plass. Kranføreren fikk ingen enkel oppgave , og hadde en utfordring i å finne en egnet plass å stå med kranbilen. Det er trangt oppunder taket, men tålmodig og rolig klarte han å lirke krana over båten og innunder takbjelkene. Det var godt jobbet. Så nå står maskinen der vi ønsket den foreløpig. Dette går rette veien.

22.02.16

Morten Hesthammer