Bildet viser at roret henger i beslagene.

Roret

I dag hadde jeg tenkt å skrive om innredning og vise et par bilder derifra, men så er det bare det at det er så vanskelig å få et godt bilde fra et rom med mobilkamera. Joda, jeg har glemt laderen til kameraet mitt i Hardanger, og må derfor bruke mobilkameraet. Nå har jeg fått ny mobil, så kameraet er ganske bra syntes jeg sjøl, men noe fisheye funksjon har det ikke. Et bilde av skøyta med roret hengende i akterenden fikk jeg tatt, så da får jeg skrive noen linjer om det i stedet.

Før jul hugde jeg inn tre sett med rorbeslag, både på roret og akterstevnen. På de fartøyene jeg har vært med til å restaurer er det alltid en teknisk begavelse som har fått jobben med å montere beslagene for det skal være så pinlig nøyaktig. Ikke det at jeg trur jeg ikke kan jobbe nøyaktig, men det er liksom bare noen som bare kan sånne jobber. Nå måtte jeg gjøre jobben sjøl, og jeg gledet meg til det. Tre sett hengsler. Boltene i hengslene måtte stå på linje, og det samme måtte selvsagt hullene som boltene går i. Med et ror som er avfaset og har forskjellig tykkelse fra forkant til akterkant, og beslag som går et godt stykke inn på hudplankene måtte man faktisk tenke seg om og jobbe planmessig. Så før juleferien var alle beslagene hugd inn i treverket, men ikke festet på noe vis. Det gjorde jeg i går med noen tynnere midlertidige bolter. Det ville jo være forbasket ergerlig om beslagene ikke sto så på linje at boltene smatt i hullene som de må. Står de litt skeivt og boltene kommer ned i sine huller vil det være vanskelig eller umulig å vri roret fra side til side. I dag skulle roret løftes og prøves på plass.

Etter å ha måket snø slik at vi fikk rullet roret inn på plassen med pallejekker rigget jeg meg til med kjettingtaljer og stropper. Øyvind, som er en hjelpende hånd, dukket opp og han blei en god medhjelper gjennom dagen. Sammen fikk vi roret opp i lufta, dratt fram slik at boltene entret beslagene som sto på akterstevnen. Det var ikke bare bare å få det på plass, men det gikk. Når først den øverste bolten var entret gikk det greit med de to andre. Roret kom helt ned å hvile på beslagene og vi pustet lettet ut. Rorplata blei dratt fra side til side, og det gikk forbausende lett. Det var deilig, og det betyr at beslagene står på linje!

Med roret fortsatt hengende på plass har vi boret opp hullene, drevet i bolter og klinket fast beslagene. Det er en tung jobb å klinke 22 mm bolter, og vi er begge trøtte i armer og kropp. I løpet av dagen fikk vi klinket halvparten av de 20 stk. bolter som holder roret på plass. Så da blir det å fortsette i morgen, for så å ta roret av igjen. Akslingen og propellen skal tilbake på plass. Da blir det straks litt verre å bakse med det tunge roret vil jeg tru, men vi får bare stå på!

19.01.16
Morten Hesthammer